headerblog

Zikraa Al-Isra' Wal Mi'raj II

Wednesday 30 July 2008




سُبْحَانَ الَّذِي أَسْرَى بِعَبْدِهِ لَيْلاً مِنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الأَقْصَى الَّذِي بَارَكْنَا حَوْلَهُ لِنُرِيَهُ مِنْ آَيَاتِنَا إِنَّه هُوَ السَّمِيعُ الْبَصِيرُ
الإسراء: 1.

Sesungguhnya Masjid Aqsa adalah kiblat pertama bagi umat islam..Dibina atas bumi yg berkat, bumi para nabi, tempat turunnya risalah-risalah, bumi jihad & ribath hingga hari kiamat. Masjid Aqsa adalah pintu langit, tempat perhimpunan para rasul yg mengadakan muktamar terbesar di situ dgn pimpinan Nabi SAW pada malam Isra' Mi'raj dimana berlakunya perjanjian yg meneguhkan kesetiaan para nabi dan rasul dgn janji yg di perintahkan oleh Allah pada firmannya :

وَإِذْ أَخَذَ اللَّهُ مِيثَاقَ النَّبِيِّينَ لَمَا آَتَيْتُكُمْ مِنْ كِتَابٍ وَحِكْمَةٍ ثُمَّ جَاءَكُمْ رَسُولٌ مُصَدِّقٌ لِمَا مَعَكُمْ لَتُؤْمِنُنَّ بِهِ وَلَتَنْصُرُنَّهُ قَالَ أَأَقْرَرْتُمْ وَأَخَذْتُمْ عَلَى ذَلِكُمْ إِصْرِي قَالُوا أَقْرَرْنَا قَالَ فَاشْهَدُوا وَأَنَا مَعَكُمْ مِنَ الشَّاهِدِين
آل عمران: 81


Peristiwa Isra' memberi kita hak di bumi Palestin

Telah tetap pada ilmu Allah bahawa pertembungan sekitar tanah suci ini akan terus berlaku dan setiap umat akan mendakwa bahawa tanah itu adalah milik mereka. Perkara itu menjadi satu aqidah dlm agama mereka kerana nabi mereka telah menjejakkan kaki mereka di atas tanah tersebut. Sejarah telah menyaksikan dan menunjukkan kebenaran perkara ini. Tidakkah engkau melihat kpd perang salib yg berkali-kali berlaku disitu untuk kembali ke perkampungan yg menyaksikan kelahiran Nabi Isa AS?.Tidakkah engkau melihat kehadiran puak-puak Zionis untuk mendirikan negara mereka di sekitar Haikal Sulaiman yg mereka dakwa? sedangkan umat Islam seluruhnya dan arab khususnya adalah empunya tanah ini, dan tidak ada hak terhadap tanah tersebut bagi seorang pun selain daripada mereka.



Ketuanan dunia

Sesungguhnya ketika Nabi SAW menjadi imam bagi semua para Nabi di AlQuds pada malam Isra' Mi'raj, itu menunjukkan bahawa kepimpinan diserahkan kepada umat ini. Ia juga menunujukkan bahawa sekiranya Para Anbiya' Yahudi dan Kristian telah mengikut Nabi SAW dan solat di belakangnya, maka seharusnya pengikut para Anbiya' tersebut (sekiranya mereka benar di dalam Iman & ikutan mereka terhadap Nabi2 mereka) mengikuti Rasulullah SAW dan menjadikan baginda sebagai Imam mereka.
.
Kita yakin bahawa dunia tidak akan mengenali ketenangan dan keamanan selagi mana Palestin tidak kembali ke tangan pemilik-pemiliknya dan selagi mana kepimpinan dunia berada pada tangan mereka yg tidak berperi kemanusiaan & tidak berakhlak serta tidak akan berusaha kecuali untuk maslahat dirinya sendiri. Sedikit sahaja dikalangan mereka yg berkhidmat untuk umatnya walaupun membawa kemarahan umat2 lain.

0 comments: