headerblog

Intentions

Tuesday 19 August 2008

Imam Syafi'e dan Ahmad telah menyatakan bahawa hadis ini merangkumi padanya 1/3 daripada ilmu. Sebabnya, seseorang itu mendapat ilmu menggunakan 3 perkara iaitu dengan hatinya, dengan lidahnya, dan dengan anggota badannya. Jadi, secara tidak langsung, niat dengan hati adalah satu aspek daripada aspek-aspek memperoleh ilmu.


ingatlah, amal kita di dunia hanya diterima oleh Allah dengan niat yang ikhlas. Tukarkan adat yang kita lakukan seharian kepada ibadat, hanya dengan niat yang ikhlas dan mengikut sunnah yang ditetapkan oleh Rasulullah s.a.w. Contohnya, setiap hari kita mandi. Jikalau sekadar untuk membersihkan badan, maka hanya kebersihan badan sahajalah yang kita peroleh. Bagaimana kalau kita ubah sedikit rutin harian mandi kita. Caranya mudah sahaja, niatkan ianya sebagai satu ibadah. Hasilnya, dengan niat kita itu maka kita memperoleh pahala, ditambah pula dengan pahala yang kita dapat kerana melaksanakan niat baik tersebut, di samping dapat membersihkan badan.


Niat jugalah yang membezakan antara Ibadah Fardhu dan Ibadah Sunat, seperti solat subuh atau solat sunat 2 rakaat. Kerana itulah, niat adalah perkara yang penting dalam kehidupan seorang muslim. Amal tanpa niat seumpama debu yang berterbangan sepertimana diibaratkan roh tanpa jasad, kerana, tidak berguna jasad yang gagah dan tegap jika tiada roh. Dan roh jua tidak berguna di dunia ini jika tidak ada jasad.


Kita sebagai manusia yang serba kekurangan, seringkali terlupa, terpesong dari niat kita, bahkan terlupa untuk meniatkan amalan kita hanya kerana Allah. Maka, Allah telah memperingatkan kita supaya memperbaharui niat di setiap fardhu yang ditetapkannya: Solat 5 waktu. hayatilah bacaan Doa Iftitah yang kita baca. Supaya ianya mengingatkan kita supaya sentiasa memperbaharui niat, ikhlas hanya kerana Allah.

0 comments: